Recension: Justice League

Då var det alltså dags för den senaste filmen från DC Comics, ingen mindre än Justice League. Jag tror de flesta har varit skeptiska till denna efter alla nyheter om regissören och inte minst efter att Suicide Squad och Batman Vs Superman floppat. Men helt ärligt så vill jag gilla den, det är liksom alla de bästa superhjältarna i en och samma film. Avengers i all ära men jag tror inte jag är ensam om att inte känna till hälften av de superhjältarna som Marvel gjort filmer på. Det är väl inte så konstigt heller, Stålmannen och Batman finns det nog inte någon som missat.

I Justice League har Bruce Wayne(Ben Affleck) samlat på sig information om andra superhjältar för att kunna sätta ihop ett lag som ska kunna skydda jorden mot eventuella framtida skurkar nu när Stålmannen är död. Först ut är Steppenwolf som kommer för att omvandla jorden till sin hemplanet.
Bruce måste därför övertala Wonder woman, Aquaman, Flash och Cyborg att hjälpas åt om de ska ha en chans.

Det var som sagt mycket problem under produktionen av filmen. Zack Snyder som regisserade den tog in Joss Whedon(Firefly, Avengers) för att skriva nya scener som kunde filmas efter att den tidiga versionen fått mycket kritik. Sedan gick Snyders dotter bort tragiskt vilket gjorde att han fick lämna filmen helt och hållet åt Joss Whedon. Detta syns tydligt i filmen då den har lite två sidor, likt Batman skurken Two Face.
Snyders version är mörk och konstig medan Joss Whedon är mer lättsmält och flummig. Tyvärr så går de inte särskilt bra ihop.

Vi visste redan innan att Stålmannen var död, självklart förstod vi även att han måste komma tillbaks på något sätt. I eftertexterna till Batman Vs Superman ser man hur marken rör sig vid hans gravplats vilket ger hopp om att han kanske inte är död trots allt. Jag gillar inte riktigt hur de löst det i denna filmen även om det bjuder på några riktigt coola scener.

Filmen har en hel del problem, det största skulle jag nog säga är skurken Steppenwolf. Det funkar helt enkelt inte särskilt bra och är inte alls intressant.
Nu är jag inte så insatt i serietidningarna så jag vet inte om det skulle kunnat göras bättre eller om någon annan skulle varit bättre. Jag är i alla fall glad över att Lex Luthor inte är filmens skurk.

Det jag faktiskt gillar är Aquaman och Flash, de fungerar riktigt bra även om de kanske kunde fått lite fler scener i filmen. Eller det finns två stora problem med Flash, främst att de visualiserar hans snabbhet väldigt dåligt. De gör det faktiskt bättre med Wonder woman i början av filmen. Sedan är han väldigt trög för att vara så smart som han är.

Justice League är inte så dålig som jag var rädd att den skulle vara men tyvärr så lider den av samma problem som Batman Vs Superman och Suicide Squad. Vi har flera olika hjältar som inte riktigt funkar så bra ihop, det gör att det inte blir nått riktigt flyt i filmen. Sedan är manuset och handlingen väldigt ojämn vilket gör att det inte riktigt känns som en komplett film. Däremot har den flera sekvenser som faktiskt är jäkligt bra och detta lyfter trots det betyget
men det räcker inte riktigt till. Justice League är en underhållande film som man kan se en gång sen är man nöjd. Jag vill så gärna att den ska vara bra men det räcker inte att önska det. Förhoppningsvis så kommer framtiden för DC Comics se bättre ut. De ligger långt efter Marvel men har börjat köra på samma modell så det finns hopp. Jag tror också nu att man börjar inse vad det är som inte funkar med de här filmerna och jag tror att det redan syns på Wonder women för den filmen var faktiskt väldigt bra. Nu hoppas jag på att Aquaman filmen blir riktigt bra, jag hoppas även på en ny Batman film med Ben Affleck även om det ser rätt mörkt ut.

Justice League
Action/Äventyr/Fantasi
Längd 2 h 0 min. Regissör Zack Snyder. Skådespelare: Ben Affleck, Henry Cavill, Gal Gadot, Ezra Miller, Jason Momoa och Ray Fisher.